Γενικές Αρχές Λειτουργίας


 ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ

  • Οι μαθητές οφείλουν να βρίσκονται στον χώρο του σχολείου πριν την πρωινή συγκέντρωση για προσευχή, κατά τη διάρκεια της οποίας θα πρέπει να επιδεικνύουν τον αρμόζοντα σεβασμό στο δικαίωμα των συμμαθητών τους για ενεργό συμμετοχή σε αυτήν.
  • Μαθητές που προσέρχονται με καθυστέρηση κατά την 1η διδακτική ώρα αλλά και κατά τις υπόλοιπες διδακτικές ώρες δεν γίνονται δεκτοί στο μάθημα. Σε αυτές τις περιπτώσεις καταχωρίζεται αδικαιολόγητη απουσία και οι ίδιοι παραμένουν στον προθάλαμο του γραφείου του Διευθυντή.
  • Η αποχώρηση του μαθητή από το σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων γίνεται μόνο για εξαιρετικά σοβαρούς λόγους με γραπτή άδεια από τον Διευθυντή και πάντα μετά από επικοινωνία με τους κηδεμόνες. Η αποχώριση του μαθητή από το σχολείο γίνεται πάντα με συνοδεία κηδεμόνα.

ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΑ

  • Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων οι μαθητές εξέρχονται στο χώρο της αυλής (η παραμονή στους διαδρόμους επιτρέπεται μόνο σε περίπτωση κακοκαιρίας).
  • Για οποιοδήποτε πρόβλημα οι μαθητές απευθύνονται στους εφημερεύοντες καθηγητές που επιτηρούν τους διάφορους χώρους του σχολείου, στις υποδείξεις των οποίων πρέπει να υπακούουν.
  • Η απομάκρυνση από το σχολικό χώρο για οποιονδήποτε λόγο χωρίς την άδεια της Διεύθυνσης ή του εφημερεύοντα εκπαιδευτικού δεν επιτρέπεται.

ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Τα μαθήματα κατατάσσονται σε τρεις ομάδες.

Ομάδα Α 

Α1) Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Γλωσσική Διδασκαλία και Νεοελληνική Λογοτεχνία)

Α2) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση)

Α3) Ιστορία

Α4) Μαθηματικά

Α5) Φυσική

Α6) Βιολογία

Α7) Αγγλικά

Ομάδα Β

Β1) Γεωλογία – Γεωγραφία

Β2) Χημεία

Β3) Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή

Β4) Θρησκευτικά

Β5) Δεύτερη ξένη γλώσσα

Β6) Τεχνολογία – Πληροφορική

Β7) Οικιακή Οικονομία

Ομάδα Γ

Γ1) Μουσική – Καλλιτεχνικά

Γ2) Φυσική Αγωγή

Γ3) Εργαστήρια Δεξιοτήτων

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΙΔΟΣΗΣ

Η διαδικασία αξιολόγησης της επίδοσης του μαθητή ορίζεται ως εξής:

Α. Για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή κατά τη διάρκεια των τετραμήνων συνεκτιμώνται τα παρακάτω κριτήρια:

α) η συνολική συμμετοχή του μαθητή στη μαθησιακή διδασκαλία (τα ερωτήματα που θέτει, οι απαντήσεις που δίνει, η συμβολή του στη μελέτη ενός θέματος μέσα στην τάξη, η συνεργασία του με συμμαθητές, η επιμέλεια στην εκτέλεση των εργασιών που του ανατίθενται), από την οποία ο εκπαιδευτικός σχηματίζει εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα κτλ.,

β) οι εργασίες που εκτελεί ο μαθητής στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά,

γ) οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, οι διαθεματικές εργασίες,

δ) οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες,

ε) οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).

Β. Όσον αφορά τις ωριαίες γραπτές δοκιμασίες αυτές είναι:

α) προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης και καλύπτουν ευρύτερη διδακτική ενότητα για την οποία έχουν διατεθεί μέχρι τέσσερις (4) διδακτικές ώρες ή

β) μη προειδοποιημένες, αν καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα.

Γ. Στα μαθήματα της Ομάδας Α και της Ομάδας Β διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου και μία (1) κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου. Κατά το δεύτερο τετράμηνο ο διδάσκων μάθημα της Ομάδας Β δύναται να επιλέξει, αντί της διεξαγωγής ωριαίας γραπτής δοκιμασίας σε κάποιο τμήμα ή κάποια τμήματα, την ανάθεση μιας συνθετικής δημιουργικής εργασίας μικρής έκτασης στους μαθητέςτου τμήματος ή των τμημάτων. Ειδικά για το μάθημα της Πληροφορικής, κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία και κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου δεν διενεργείται ωριαία γραπτή δοκιμασία, αλλά ανατίθεται σε κάθε μαθητή η εκπόνηση συνθετικής δημιουργικής εργασίας μικρής έκτασης. Στα μαθήματα της Ομάδας Γ δεν διενεργείται καμιά ωριαία γραπτή δοκιμασία.

Δ. Οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες πραγματοποιούνται με τον παρακάτω περιορισμό:

Κάθε τμήμα μπορεί να εξετάζεται με ωριαία γραπτή δοκιμασία μόνο σε ένα (1) μάθημα την ημέρα και μέχρι σε τρία (3) το πολύ μαθήματα την εβδομάδα. Για τον σωστό προγραμματισμό αυτών των γραπτών δοκιμασιών, οι εκπαιδευτικοί καταγράφουν έγκαιρα, σε ειδικό τετράδιο, την ημέρα που προτίθενται να διενεργήσουν ωριαία γραπτή δοκιμασία σε κάποιο τμήμα, για να ενημερώσουν τους συναδέλφους τους.

Ε. Οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες πραγματοποιούνται με τους εξής περιορισμούς:

α) δεν υπερβαίνουν τις τρεις (3) ανά μάθημα για κάθε τετράμηνο,

β) διαρκούν το πολύ δέκα (10) λεπτά,

γ) τα ερωτήματα αναφέρονται στο αμέσως προηγούμενο μάθημα και έχουν ελεγχθεί ότι είναι δυνατόν να απαντηθούν εντός του διαθέσιμου χρόνου.

ΔΙΑΓΩΓΗ

Η έμπρακτη αποδοχή και τήρηση των κανόνων που διέπουν τη σχολική ζωή αποτελεί υποχρέωση όλων των μαθητών. Αποκλίσεις συμπεριφοράς αντιμετωπίζονται κατά την ισχύουσα νομοθεσία με την εφαρμογή σχολικών κυρώσεων, οι οποίες κλιμακώνονται ανάλογα με το παράπτωμα ως εξής:

α) προφορική παρατήρηση

β) προφορική ή γραπτή επίπληξη

γ) ωριαία απομάκρυνση από το μάθημα

δ) αποβολή 1 έως 2 ημέρες από τα μαθήματα

ε) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος

Η επιβολή κυρώσεων θεωρείται αναπόφευκτη και παιδαγωγικά χρήσιμη, εφόσον βασίζεται στις φυσικές και λογικές συνέπειες της παρεκτροπής, με στόχο πάντα τον προβληματισμό του μαθητή και την αποθάρρυνση της επανάληψης του παραπτώματος.

Δεν θεωρούμε τη σχολική πειθαρχία αυτοσκοπό αλλά μέσο παιδαγωγικό για τον ομαλή σχολική ζωή και την ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόμου.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Κατά τις ώρες λειτουργίας οι μαθητές οφείλονται να βρίσκονται εντός του χώρου του σχολείου. Οι πόρτες των αυλών παραμένουν κλειστές

  • για να διαφυλάσσεται η ασφάλεια των μαθητών και να αποτρέπεται η αναίτια έξοδός τους από τον προαύλιο χώρο,
  • για να αποτρέπεται η είσοδος ατόμων που ουδεμία σχέση έχουν με τη λειτουργία του σχολείου.

Έχουν ληφθεί όλα τα αναγκαία μέτρα για την εκκένωση του σχολείου σε περίπτωση φυσικών καταστροφών (σεισμού, πυρκαγιάς κτλ.).

ΦΟΙΤΗΣΗ – ΑΠΟΥΣΙΕΣ  

1. Η φοίτηση χαρακτηρίζεται ως επαρκής ή ανεπαρκής με βάση το γενικό σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους.

2. Δεδομένης της υποχρέωσης των υπεύθυνων καθηγητών/τριών και του Διευθυντή του σχολείου να ενημερώνουν άμεσα τους κηδεμόνες για τις απουσίες των μαθητών/τριών και της υποχρέωσης των κηδεμόνων να ενημερώνουν το σχολείο για τους λόγους απουσίας των μαθητών/τριών, σύμφωνα με το άρθρο 29, κατά τον χαρακτηρισμό φοίτησης οι απουσίες δεν διακρίνονται σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες.

3. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητών/τριών εφόσον το σύνολο των απουσιών του/της δεν υπερβαίνει τις εκατόν δεκατέσσερις (114).

4. Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή/τριας που σημείωσε πάνω από εκατόν δεκατέσσερις (114) απουσίες.

Οι μαθητές/τριες των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι/ες να επαναλάβουν τη φοίτηση τους στην ίδια τάξη.

Ενημέρωση γονέων – Υποχρεώσεις γονέων μαθητών/τριών που απουσιάζουν

1. Για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/τριών ευθύνονται εξ ολοκλήρου οι κηδεμόνες τους. Ο κηδεμόνας κάθε μαθητή/τριας που απουσίασε από το σχολείο οφείλει να γνωστοποιεί στο σχολείο τους λόγους της απουσίας άμεσα με έναν από τους τρόπους επικοινωνίας που έχει δηλώσει στο σχολείο κατά την εγγραφή του/της μαθητή/τριας σε αυτό. Η γνωστοποίηση του λόγου των απουσιών συνοδεύεται από τα απαραίτητα δικαιολογητικά μόνο στην περίπτωση που προβλέπεται ο μη υπολογισμός τους κατά την έκδοση των αποτελεσμάτων φοίτησης, σύμφωνα με το άρθρο 24.

2. Ο/Η υπεύθυνος/η καθηγητής/τρια κάθε τμήματος οφείλει να ενημερώνει τους κηδεμόνες για την απουσία των μαθητών/τριών και να πληροφορείται τους λόγους της απουσίας τους με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως με τηλεφώνημα, με μήνυμα σταλμένο από λογαριασμό του σχολείου στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο – εφόσον οι γονείς/κηδεμόνες έχουν υποβάλει στο σχολείο σχετική υπεύθυνη δήλωση στην οποία αναφέρουν την ηλεκτρονική τους διεύθυνση – ή στο κινητό τηλέφωνο των γονέων/κηδεμόνων (SMS) ή με επιστολή.

Εάν η επικοινωνία με τους γονείς/κηδεμόνες δεν είναι εφικτή ή εάν οι γονείς/κηδεμόνες αρνηθούν την επικοινωνία ή εάν για οποιονδήποτε άλλο λόγο είναι απαραίτητο, συγκαλείται το Συμβούλιο του Τμήματος για να εξετάσει την αναγκαιότητα χρήσης ενεργειών παιδαγωγικού χαρακτήρα, όπως, ενδεικτικά, η προσφυγή σε υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές ή κοινωνικές υπηρεσίες.

3. Σε περίπτωση που μαθητής/τρια έχει απουσιάσει τρεις συνεχόμενες ημέρες ή πραγματοποιήσει τριάντα (30) συνολικά απουσίες, ο/η εκπαιδευτικός που είναι υπεύθυνος/η του τμήματος επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς/κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας (με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, SMS ή με επιστολή), πληροφορείται τον λόγο των απουσιών και ενημερώνει τον/τη Διευθυντή/ ντρια του σχολείου. Μετά την πρώτη ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων, σύμφωνα με τα παραπάνω, ο/η εκ- παιδευτικός τους ενημερώνει τις πρώτες πέντε (5) εργάσιμες ημέρες κάθε μήνα, εφόσον υπάρχει μεταβολή στον συνολικό αριθμό απουσιών.

4. Όταν πραγματοποιούνται απουσίες σε ώρες του ημερήσιου προγράμματος (συμπεριλαμβανομένης της πρώτης ή τελευταίας ώρας), μεμονωμένες ή συνεχείς, χωρίς την άδεια του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου, αναζητούνται οι λόγοι και πραγματοποιούνται ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα που, ενδεχομένως, κρίνονται απαραίτητες.

5. Οι απουσίες των μαθητών/τριών αθροίζονται και λαμβάνονται υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης των μαθητών/τριών.

6. Όπου στο παρόν άρθρο αναφέρεται κηδεμόνας του μαθητή/τριας νοείται το φυσικό πρόσωπο που καθορίζεται στο άρθρο 13, προκειμένου για μαθητές/τριες που δεν έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους. Οι μαθητές/τριες που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους εκπληρώνουν προσωπικά την υποχρέωση για τη γνωστοποίηση του λόγου απουσίας τους.

ΕΜΦΑΝΙΣΗ

Η εμφάνιση των μαθητών οφείλει να χαρακτηρίζεται από απλότητα και ευπρέπεια.

Η αποφυγή υπερβολής, πρόκλησης και επίδειξης είναι δείκτης κοινωνικής αγωγής και βασικό στοιχείο της μαθητικής ιδιότητας.

Παρακαλούμε τους γονείς να ελέγχουν στο θέμα αυτό τους μαθητές, ώστε να αποφεύγεται η παρέμβαση του Συλλόγου Διδασκόντων.

  • Ειδικότερα στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής απαιτούνται αθλητική φόρμα και κατάλληλα αθλητικά παπούτσια. Σε αντίθετη περίπτωση, ο μαθητής δεν θα γίνεται δεκτός στο μάθημα.

ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

  • Η κατοχή και η χρήση κινητών τηλεφώνων εντός του σχολικού χώρου απαγορεύεται.
  • Οποιαδήποτε επικοινωνία χρειαστεί να υπάρξει μεταξύ μαθητή και γονέα μπορεί να γίνεται ελεύθερα μέσω των τηλεφώνων του σχολείου.

Επιπλέον, απαγορεύεται αυστηρά η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών για  βιντεοσκόπηση, λήψη φωτογραφιών και καταγραφή συνομιλιών.

Κάθε παρέκκλιση των ανωτέρω αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου.

  • Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή, από όλα αυτά που το σχολείο θέτει ως κανόνες της λειτουργίας του, θεωρούνται σχολικά παραπτώματα και αντιμετωπίζονται ανάλογα.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΧ. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

  1. Η συμμετοχή όλων των μαθητών στις εκπαιδευτικές επισκέψεις θεωρείται αναγκαία, αφού αποτελούν συμπλήρωμα της αγωγής των παιδιών και μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας (σε περίπτωση που ο μαθητής απουσιάσει από μορφωτική επίσκεψη αναιτιολόγητα, παρά τη θετική δήλωση του κηδεμόνα για συμμετοχή του σε αυτήν, η απουσία θεωρείται αδικαιολόγητη).
  2. Σκοπός του σχολείου δεν είναι μόνο η απόκτηση γνώσεων αλλά και η καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής μέσα από διαδικασίες ομαδικής εργασίας, κατά τις οποίες δίνεται η δυνατότητα στο μαθητή να αναπτύξει την πρωτοβουλία, την υπευθυνότητα, την αλληλεγγύη και να ευαισθητοποιηθεί σε θέματα περιβάλλοντος, πολιτισμού, υγείας. Για την επίτευξη αυτού του στόχου οι καθηγητές και οι γονείς πρέπει να ενθαρρύνουμε τους μαθητές να συμμετέχουν στις ομάδες:
  • Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης,
  • Αγωγής Υγείας,
  • Πολιτιστικών Θεμάτων,
  • Χορωδίας.